כזה ראה וחדש: חגי תשרי במחזור החגים הקיבוצי

מתוך: סדר בוקר

בראשית הדרך, ראש השנה וחג האסיף היו לחגים קיבוציים. הם ביקשו לעסוק בסיכום השנה הקיבוצית ובתקוות לשנה החדשה, ובחג חקלאי המסכם את העונה ומייחל לשנת יבול חדשה ופורייה. בהמשך הדרך, החלה התנועה הקיבוצית לעסוק גם בשאלה איך לציין את יום הכיפורים במחזור החגים הקיבוצי. במפגשים נעסוק במשמעותם של חגי תשרי בקיבוצים, ובאופן שבו הם נחגגו והשתנו לאורך השנים.

 

ד"ר אלון גן הוא מרצה בכיר במכללת סמינר הקיבוצים, יו"ר פורום חוקרי הקיבוץ ותנועת העבודה ומנהל המחקר ביד טבנקין. מחקריו עוסקים בעיצוב הזהות הישראלית בכלל והזהות הקיבוצית בפרט, מראשית המפעל הציוני ועד ימינו. 

Model.Data.ShopItem : 0 8

_
תוכנית הלימוד היומית של בית אבי חי, בשידור חי בזום מדי בוקר ב-9:00.
סדרות עיון עם מיטב החוקרים והחוקרות במקרא, תלמוד, פילוסופיה יהודית, קבלה ועוד.
 
ההרשמה לצפייה בשיעורים בשידור חי דרך ZOOM. לינק מצורף בכל עמוד סדרה. 
 
 

 

סדרה של מפגשים

מפגשים שהתקיימו
  • 09.06.24 #1: שבועות במחזור החגים הקיבוצי - חלק א׳
    ראשון 19:00

    מראשית דרכה, ביקשה התנועה הקיבוצית לצקת טעם, תוכן ומשמעות למחזור החיים היהודי-ישראלי, ולעצב תרבות יהודית המותאמת לאורח החיים והשקפת העולם הקיבוצית. "האדם החדש" של המהפכה הקיבוצית ביקש לעצב אורח חיים אלטרנטיבי, הן בחיי החול והן בחיי הקודש. התרבות הקיבוצית טיפחה יצירתיות וחיפושי דרך, ושכללה את אמנות המינון בין מסורת לחידוש, בין ״כָּזֶה רְאֵה וְקַדֵּשׁ״, לבין ״כָּזֶה רְאֵה וְחַדֵּשׁ״.  


    הקיבוצים יצרו מפעל תרבותי עשיר ורב־גוונים של חגים, טקסים, ערבי שבת, הגדות פסח, טקסי חתונה, טקסי קבורה, טקסי בר/בת מצווה ועוד. בסדרה זו נבקש להתחקות אחר מחזור החגים הקיבוצי, ואחר הדרך שבה ביקשו הקיבוצים לעצב את מחזור החיים האישי, ומחזור החיים הלאומי – חגי ישראל.

     

    ד"ר אלון גן הוא מרצה בכיר במכללת סמינר הקיבוצים, יו"ר פורום חוקרי הקיבוץ ותנועת העבודה ומנהל המחקר ביד טבנקין. מחקריו עוסקים בעיצוב הזהות הישראלית בכלל והזהות הקיבוצית בפרט, מראשית המפעל הציוני ועד ימינו. 

    מתוך עמוד הוידאו פתיחה >>
    הורדת מקורות
  • 10.06.24 #2: שבועות במחזור החגים הקיבוצי - חלק ב׳
    שני 19:00

    מראשית דרכה, ביקשה התנועה הקיבוצית לצקת טעם, תוכן ומשמעות למחזור החיים היהודי-ישראלי, ולעצב תרבות יהודית המותאמת לאורח החיים והשקפת העולם הקיבוצית. "האדם החדש" של המהפכה הקיבוצית ביקש לעצב אורח חיים אלטרנטיבי, הן בחיי החול והן בחיי הקודש. התרבות הקיבוצית טיפחה יצירתיות וחיפושי דרך, ושכללה את אמנות המינון בין מסורת לחידוש, בין ״כָּזֶה רְאֵה וְקַדֵּשׁ״, לבין ״כָּזֶה רְאֵה וְחַדֵּשׁ״.  


    הקיבוצים יצרו מפעל תרבותי עשיר ורב־גוונים של חגים, טקסים, ערבי שבת, הגדות פסח, טקסי חתונה, טקסי קבורה, טקסי בר/בת מצווה ועוד. בסדרה זו נבקש להתחקות אחר מחזור החגים הקיבוצי, ואחר הדרך שבה ביקשו הקיבוצים לעצב את מחזור החיים האישי, ומחזור החיים הלאומי – חגי ישראל.

     

    ד"ר אלון גן הוא מרצה בכיר במכללת סמינר הקיבוצים, יו"ר פורום חוקרי הקיבוץ ותנועת העבודה ומנהל המחקר ביד טבנקין. מחקריו עוסקים בעיצוב הזהות הישראלית בכלל והזהות הקיבוצית בפרט, מראשית המפעל הציוני ועד ימינו. 

    מתוך עמוד הוידאו דיאלקטיקה יוד-ראלית >>
  • 29.09.24 #3: חגי תשרי במחזור החגים הקיבוצי
    ראשון 9:00

    בראשית הדרך, ראש השנה וחג האסיף היו לחגים קיבוציים. הם ביקשו לעסוק בסיכום השנה הקיבוצית ובתקוות לשנה החדשה, ובחג חקלאי המסכם את העונה ומייחל לשנת יבול חדשה ופורייה. בהמשך הדרך, החלה התנועה הקיבוצית לעסוק גם בשאלה איך לציין את יום הכיפורים במחזור החגים הקיבוצי. במפגשים נעסוק במשמעותם של חגי תשרי בקיבוצים, ובאופן שבו הם נחגגו והשתנו לאורך השנים.

     

  • 30.09.24 #4: חגי תשרי במחזור החגים הקיבוצי
    שני 9:00

  • 01.10.24 #5: חגי תשרי במחזור החגים הקיבוצי
    שלישי 9:00

    בראשית הדרך, ראש השנה וחג האסיף היו לחגים קיבוציים. הם ביקשו לעסוק בסיכום השנה הקיבוצית ובתקוות לשנה החדשה, ובחג חקלאי המסכם את העונה ומייחל לשנת יבול חדשה ופורייה. בהמשך הדרך, החלה התנועה הקיבוצית לעסוק גם בשאלה איך לציין את יום הכיפורים במחזור החגים הקיבוצי. במפגשים נעסוק במשמעותם של חגי תשרי בקיבוצים, ובאופן שבו הם נחגגו והשתנו לאורך השנים.

עוד בבית אבי חי