בראשית הדרך, ראש השנה וחג האסיף היו לחגים קיבוציים. הם ביקשו לעסוק בסיכום השנה הקיבוצית ובתקוות לשנה החדשה, ובחג חקלאי המסכם את העונה ומייחל לשנת יבול חדשה ופורייה. בהמשך הדרך, החלה התנועה הקיבוצית לעסוק גם בשאלה איך לציין את יום הכיפורים במחזור החגים הקיבוצי. במפגשים נעסוק במשמעותם של חגי תשרי בקיבוצים, ובאופן שבו הם נחגגו והשתנו לאורך השנים.
ד"ר אלון גן הוא מרצה בכיר במכללת סמינר הקיבוצים, יו"ר פורום חוקרי הקיבוץ ותנועת העבודה ומנהל המחקר ביד טבנקין. מחקריו עוסקים בעיצוב הזהות הישראלית בכלל והזהות הקיבוצית בפרט, מראשית המפעל הציוני ועד ימינו.
_
סדרות עיון עם מיטב החוקרים והחוקרות במקרא, תלמוד, פילוסופיה יהודית, קבלה ועוד.
סדרה של מפגשים
-
מראשית דרכה, ביקשה התנועה הקיבוצית לצקת טעם, תוכן ומשמעות למחזור החיים היהודי-ישראלי, ולעצב תרבות יהודית המותאמת לאורח החיים והשקפת העולם הקיבוצית. "האדם החדש" של המהפכה הקיבוצית ביקש לעצב אורח חיים אלטרנטיבי, הן בחיי החול והן בחיי הקודש. התרבות הקיבוצית טיפחה יצירתיות וחיפושי דרך, ושכללה את אמנות המינון בין מסורת לחידוש, בין ״כָּזֶה רְאֵה וְקַדֵּשׁ״, לבין ״כָּזֶה רְאֵה וְחַדֵּשׁ״.
הקיבוצים יצרו מפעל תרבותי עשיר ורב־גוונים של חגים, טקסים, ערבי שבת, הגדות פסח, טקסי חתונה, טקסי קבורה, טקסי בר/בת מצווה ועוד. בסדרה זו נבקש להתחקות אחר מחזור החגים הקיבוצי, ואחר הדרך שבה ביקשו הקיבוצים לעצב את מחזור החיים האישי, ומחזור החיים הלאומי – חגי ישראל.ד"ר אלון גן הוא מרצה בכיר במכללת סמינר הקיבוצים, יו"ר פורום חוקרי הקיבוץ ותנועת העבודה ומנהל המחקר ביד טבנקין. מחקריו עוסקים בעיצוב הזהות הישראלית בכלל והזהות הקיבוצית בפרט, מראשית המפעל הציוני ועד ימינו.
מתוך עמוד הוידאו פתיחה >> -
מראשית דרכה, ביקשה התנועה הקיבוצית לצקת טעם, תוכן ומשמעות למחזור החיים היהודי-ישראלי, ולעצב תרבות יהודית המותאמת לאורח החיים והשקפת העולם הקיבוצית. "האדם החדש" של המהפכה הקיבוצית ביקש לעצב אורח חיים אלטרנטיבי, הן בחיי החול והן בחיי הקודש. התרבות הקיבוצית טיפחה יצירתיות וחיפושי דרך, ושכללה את אמנות המינון בין מסורת לחידוש, בין ״כָּזֶה רְאֵה וְקַדֵּשׁ״, לבין ״כָּזֶה רְאֵה וְחַדֵּשׁ״.
הקיבוצים יצרו מפעל תרבותי עשיר ורב־גוונים של חגים, טקסים, ערבי שבת, הגדות פסח, טקסי חתונה, טקסי קבורה, טקסי בר/בת מצווה ועוד. בסדרה זו נבקש להתחקות אחר מחזור החגים הקיבוצי, ואחר הדרך שבה ביקשו הקיבוצים לעצב את מחזור החיים האישי, ומחזור החיים הלאומי – חגי ישראל.ד"ר אלון גן הוא מרצה בכיר במכללת סמינר הקיבוצים, יו"ר פורום חוקרי הקיבוץ ותנועת העבודה ומנהל המחקר ביד טבנקין. מחקריו עוסקים בעיצוב הזהות הישראלית בכלל והזהות הקיבוצית בפרט, מראשית המפעל הציוני ועד ימינו.
מתוך עמוד הוידאו דיאלקטיקה יוד-ראלית >> -
בראשית הדרך, ראש השנה וחג האסיף היו לחגים קיבוציים. הם ביקשו לעסוק בסיכום השנה הקיבוצית ובתקוות לשנה החדשה, ובחג חקלאי המסכם את העונה ומייחל לשנת יבול חדשה ופורייה. בהמשך הדרך, החלה התנועה הקיבוצית לעסוק גם בשאלה איך לציין את יום הכיפורים במחזור החגים הקיבוצי. במפגשים נעסוק במשמעותם של חגי תשרי בקיבוצים, ובאופן שבו הם נחגגו והשתנו לאורך השנים.
-
-
בראשית הדרך, ראש השנה וחג האסיף היו לחגים קיבוציים. הם ביקשו לעסוק בסיכום השנה הקיבוצית ובתקוות לשנה החדשה, ובחג חקלאי המסכם את העונה ומייחל לשנת יבול חדשה ופורייה. בהמשך הדרך, החלה התנועה הקיבוצית לעסוק גם בשאלה איך לציין את יום הכיפורים במחזור החגים הקיבוצי. במפגשים נעסוק במשמעותם של חגי תשרי בקיבוצים, ובאופן שבו הם נחגגו והשתנו לאורך השנים.